Almindelige Forretningsbetingelser

(Fra: 25.06.2025)

1. Omfang og aftaleparter

1.1 Følgende almindelige forretningsbetingelser (i det følgende benævnt »GTC«) gælder for forretningsforholdet mellem Andreas Stihl Norden AB, CVR-nr. 24246388, Vallensbækvej 18A, 1, 2605 Brøndby, Danmark, e-mail: info@stihl.dk (i det følgende benævnt »STIHL«) og kunden (i det følgende benævnt »Kunden«) for transaktioner i online-shoppen under https://www.stihl.dk.

1.2 De generelle forretningsbetingelser regulerer detaljerne i kontraktforholdet mellem STIHL og kunden og indeholder samtidig vigtige forbrugeroplysninger. Via links i onlineshoppen kan kunden i forbindelse med bestillingen kalde betingelserne frem, gemme dem på sin computer og/eller printe dem ud. De generelle forretningsbetingelser, der gælder for ordren, sendes til kunden separat sammen med kontraktbekræftelsen på en holdbar databærer (via e-mail) ved levering af varerne.

2. Ordreproces / tilbud fra kunder

2.1 Kunden kan i første omgang lægge produkterne i indkøbskurven uden forpligtelse og kan til enhver tid se og rette sine indtastninger, før han sender sin bindende ordre ved at bruge de korrektionshjælpemidler, der er angivet og forklaret til dette formål i ordreprocessen.

2.2 Kunden afgiver først et bindende tilbud, når kunden bestiller de ønskede produkter ved at sende de oplysninger, der skal udfyldes i bestillingsmasken. Ordren afgives ved at klikke på knappen »Køb«, der findes i slutningen af bestillingsprocessen. Kunden er bundet af sit tilbud i fem (5) dage fra datoen for afsendelse af ordren (ved at klikke på knappen »Køb«).

2.3 Efter afgivelse af ordren modtager kunden en automatisk bekræftelse på modtagelse via e-mail, som igen afspejler indholdet af ordren (ordrebekræftelse). Denne automatiske ordrebekræftelse udgør ikke en accept af tilbuddet, men dokumenterer alene, at ordren er modtaget af STIHL. 

2.4 STIHL er berettiget til at begrænse ordren til den sædvanlige husstandsmængde. Dette gælder både antallet af produkter, der bestilles som en del af en ordre, og afgivelse af flere ordrer på samme produkt, hvor de enkelte ordrer udgør en normal husstandsmængde.

3. Indgåelse af kontrakt

STIHL kan acceptere kundens ordre ved at sende en forsendelsesbekræftelse eller en afhentningsmeddelelse via e-mail inden for fem (5) dage (aftalens indgåelse). Hvis kunden ikke har modtaget en sådan forsendelsesbekræftelse eller afhentningsmeddelelse inden for 5 dage efter afsendelse af sin ordre, er han ikke længere bundet af sin ordre. I dette tilfælde vil allerede leverede ydelser straks blive refunderet af STIHL.

4. Ret til tilbagetrækning

Forbrugere har generelt en lovbestemt fortrydelsesret ved indgåelse af en fjernsalgsaftale. I overensstemmelse med de juridiske bestemmelser giver STIHL følgende oplysninger:

4.1 Vejledning om fortrydelse

Du har ret til at træde tilbage fra aftalen inden for 14 dage uden at angive nogen grund.

Fortrydelsesfristen udløber efter 14 dage fra den dag, hvor du eller en tredjepart, som ikke er transportøren, og som du har angivet, får varerne i fysisk besiddelse.

For at udøve fortrydelsesretten skal du give os besked (Andreas Stihl Norden AB, CVR-nr. 24246388, Vallensbækvej 18A, 1, 2605 Brøndby, Danmark, telefonnummer: +45 36 86 05 00, e-mail: info@stihl.dk) om din beslutning om at fortryde denne aftale i en utvetydig erklæring (f.eks. et brev sendt med posten, en fax eller en e-mail). Du kan bruge den vedlagte standardfortrydelsesformular i afsnit 4.4, men det er ikke obligatorisk.

4.2 Virkninger af tilbagetrækning

Hvis du fortryder denne aftale, refunderer vi dig alle betalinger modtaget fra dig, herunder leveringsomkostninger (med undtagelse af ekstra omkostninger som følge af dit valg af en anden type levering end den billigste form for standardlevering, som vi tilbyder), uden unødig forsinkelse og under alle omstændigheder senest 14 dage fra den dag, hvor vi har modtaget meddelelse om din beslutning om at fortryde denne aftale. Vi gennemfører en sådan tilbagebetaling med samme betalingsmiddel, som du benyttede ved den oprindelige transaktion, medmindre du udtrykkeligt har indvilliget i noget andet; under alle omstændigheder vil du ikke blive pålagt nogen gebyrer som følge af en sådan tilbagebetaling.

Vi kan tilbageholde tilbagebetalingen, indtil vi har modtaget varerne retur, eller du har fremlagt dokumentation for at have sendt varerne retur, alt efter hvad der er tidligst.

Du skal sende varerne retur eller udlevere dem til os eller (Andreas Stihl Norden AB, CVR-nr. 24246388, Vallensbækvej 18A, 1, 2605 Brøndby) uden unødig forsinkelse og under alle omstændigheder senest 14 dage fra den dag, hvor du giver os meddelelse om, at du vil fortryde denne aftale. Fristen er overholdt, hvis du informerer os eller sender varerne tilbage, inden perioden på 14 dage er udløbet.

Vi afholder omkostningerne til returnering af varerne.

Du hæfter kun for eventuel forringelse af varens værdi, som skyldes anden håndtering, end hvad der er nødvendigt for at fastslå varens art, egenskaber og den måde, den fungerer på.

4.3 Udelukkelse/udløb af fortrydelsesretten

Fortrydelsesretten gælder bl.a. ikke for aftaler om levering af varer, der ikke er præfabrikerede, og hvis fremstilling afhænger af forbrugerens individuelle valg eller beslutning, eller som er klart skræddersyet til forbrugerens personlige behov.

Fortrydelsesretten udløber før tid i tilfælde af aftaler om levering af forseglede varer, der ikke er egnet til returnering af hensyn til sundhedsbeskyttelse eller hygiejne, hvis deres forsegling er blevet fjernet efter levering, og i tilfælde af aftaler om levering af lyd- eller videooptagelser eller computersoftware i en forseglet pakke, hvis forseglingen er blevet fjernet efter levering.

4.4 Standardfortrydelsesformular

STIHL giver følgende oplysninger på standardfortrydelsesformularen i overensstemmelse med de lovmæssige bestemmelser. Det er dog ikke obligatorisk at bruge denne formular til at udøve fortrydelsesretten.

Standardfortrydelsesformular

(udfyld og send kun denne formular, hvis du ønsker at træde tilbage fra kontrakten)I

_________________________________________________

Til

STIHL Sverige
Andreas STIHL Norden AB
Glimmervägen 6
443 61 Stenkullen
Sverige

E-mail: info@stihl.dk

Jeg/vi (*) meddeler hermed, at jeg/vi (*) træder tilbage fra min/vores (*) aftale om salg af følgende varer (*)/levering af følgende tjenesteydelse (*)

-

Bestilt den (*)/modtaget den (*)

Navn på forbruger(e)

-

Adresse på forbruger(e)

-

Forbrugerens underskrift (kun hvis denne formular meddeles på papir)

-

Dato

(*) Slet det, der ikke er relevant

_________________________________________________

5. Priser/betalingsbetingelser, tilbagebetaling

5.1 De angivne priser i STIHLs online shop er endelige priser i DKK (inkl. moms) plus forsendelsesomkostninger. Omkostningerne til forsendelse vises for den interesserede part i forbindelse med den respektive artikel i onlinebutikken. Hvis en forsendelse sker i flere delleverancer, opkræves forsendelsesomkostningerne kun én gang.

5.2 Følgende betalingsmuligheder er tilgængelige for kunderne:

5.2.1 VISA/MasterCard kreditkort: Hvis du betaler med VISA, MasterCard eller Add Dankort kreditkort, vil dit kreditkort blive debiteret, når du gennemfører din ordre.

5.2.2 MobilePay: Når du betaler med MobilePay, bliver du først omdirigeret til en MobilePay-hostet side for at indtaste dit telefonnummer. Herefter får du en push-besked på din mobile enhed om at åbne MobilePay-appen for at fuldføre godkendelsen.

5.3 STIHL er berettiget til at levere fakturaen som en elektronisk faktura (faktura udstedt i et elektronisk format, f.eks. som et PDF-dokument), som Kunden kan downloade på sin konto. STIHL vil informere kunden om dette via e-mail.

5.4 Tilbagebetaling vil ske i tilfælde af betalingsmuligheden

  • »kreditkort« til den anvendte kreditkortkonto; bemærk venligst, at valørdatoen på kreditkortkontoen afhænger af det respektive kreditkortselskab.
  • MobilePay: Tilbagebetalingen sker til den betalingsmetode, der er knyttet til mobiltelefonnummeret via MobilePay.

5.5 Betalinger accepteres kun fra konti inden for Den Europæiske Union (EU).

5.6. Refusion af rabatkuponer: Tilbagebetaling af rabatkuponer er udelukket, se 10.1.

6. Levering og forsendelsesbetingelser

6.1 Varerne leveres som hovedregel inden for fem (5) arbejdsdage (mandag til fredag, undtagen helligdage) efter kontraktens indgåelse. Medmindre andet er aftalt, sker levering til den leveringsadresse, som kunden har angivet i ordren.

6.2 Levering sker kun inden for Danmark (vi leverer som udgangspunkt ikke til Grønland og Færøerne).

6.3 STIHL er berettiget til at foretage delleverancer.

6.4 Efter overdragelse af varerne til transportfirmaet modtager kunden en forsendelsesbekræftelse fra STIHL pr. e-mail samt alle nødvendige oplysninger om forsendelsesstatus og, hvis det er muligt, et link til transportfirmaets forsendelsessporing.

6.5 Hvis STIHL ikke er i stand til at overholde en bindende leveringsfrist af årsager, som STIHL ikke er ansvarlig for (f.eks. på grund af force majeure), vil STIHL straks informere kunden og angive den nye leveringsdato. Hvis den nye leveringsfrist ikke er acceptabel for kunden, er kunden berettiget til at træde tilbage fra kontrakten med hensyn til de pågældende varer; i dette tilfælde vil STIHL straks tilbagebetale kunder for eventuelle allerede leverede vederlag. De lovbestemte rettigheder for de kontraherende parter forbliver upåvirket af dette. Kundens fortrydelsesret og kundens lovbestemte garantirettigheder forbliver upåvirket af ovenstående bestemmelser.

7. Forbehold for ejendomsret

Indtil købsprisen er betalt fuldt ud, forbliver de leverede varer STIHLs ejendom.

8. Oplysninger om ansvar for materialefejl og forældelsesfrister

Købelovens bestemmelser om væsentlige mangler samt forældelsesfrister er gældende.

9. Hæftelse

9.1 STIHL er kun ansvarlig for skader

  • i tilfælde af forsæt og grov uagtsomhed; eller
  • ved forsætlig skade på liv, legeme eller helbred, eller
  • hvis en defekt er blevet skjult svigagtigt, eller
  • i forbindelse med en garantiforpligtelse, eller
  • i tilfælde af ansvar i henhold til produktansvarsloven, eller
  • i tilfælde af culpøs overtrædelse af væsentlige kontraktlige forpligtelser (dvs. dem, hvis opfyldelse er afgørende for den korrekte opfyldelse af kontrakten i første omgang, og som kunden regelmæssigt kan stole på), også i tilfælde af let uagtsom overtrædelse, men derefter begrænset til den kontrakttypiske, rimeligt forudsigelige skade.

9.2 Ansvarsbegrænsningen gælder også for krav om refusion af udgifter.

9.3 I alle andre henseender er erstatningskrav, uanset retsgrundlaget, udelukket.

10. Vouchers og deres indløsning

10.1 Salgsfremmende værdikuponer: Reklamekuponer er kuponer, der ikke kan købes, men som udstedes af STIHL som en del af reklamekampagner med en vis gyldighedsperiode. Kampagnekuponer kan kun indløses i den angivne periode og kun én gang som en del af en ordreproces. STIHL forbeholder sig ret til at gøre gyldigheden af en rabatkupon afhængig af en minimumsordreværdi. Værdien af varerne skal mindst være lig med beløbet på kampagnekuponen. En forskel til en højere værdi af varer kan kompenseres med de tilbudte betalingsmuligheder. Værdien af en kampagnekupon udbetales hverken kontant eller interesseret. Rabatkuponen refunderes ikke, hvis varer returneres helt eller delvist, eller hvis en annullering skal foretages på grund af leveringsvanskeligheder. Salgsfremmende værdikuponer kan kun indløses, før ordreprocessen er afsluttet. Efterfølgende kreditering er ikke mulig. Rabatkuponen kan ikke overdrages til tredjepart. Flere rabatkuponer kan ikke kombineres med hinanden, medmindre STIHL tilbyder denne mulighed i sin online shop. Hvis kunden har brugt en rabatkupon til sit køb, forbeholder STIHL sig ret til at opkræve den oprindelige pris for de varer, som kunden har beholdt, hvis den samlede værdi af ordren - på grund af kundens tilbagetrækning - falder under eller svarer til den respektive værdi af rabatkuponen.

11. Frivillig returret 30 dage efter modtagelse af varen

11.1 STIHL giver Kunden en frivillig returret på 30 dage, uden at det berører den lovbestemte fortrydelsesret. Med denne returret kan kunden også træde tilbage fra kontrakten efter udløbet af fortrydelsesfristen på 14 dage (se fortrydelsesret ovenfor) ved at returnere varen til STIHL inden for 30 dage efter modtagelsen (fristens begyndelse dagen efter modtagelsen af varen eller ved afhentning på leveringsdagen hos STIHL-forhandlere) (rettidig afsendelse er tilstrækkelig til at overholde fristen) eller til STIHL-forhandleren i forsendelsesbekræftelsen eller afhentningsmeddelelsen.

11.2 I tilfælde af returnering til STIHL kan kunden til enhver tid selv udskrive retursedlen og returetiketten (sammen med etiketten for farligt gods) og bruge dem til returneringen.

11.3 Forudsætningen for at gøre brug af den frivillige returret er, at varen returneres intakt i sin oprindelige stand, dvs. varen skal være komplet og returneres uden skader sammen med eventuelle anvisninger og - hvis den er forseglet ved levering - med en ubeskadiget forsegling. Det betyder især, at Kunden kun må afprøve og teste varerne på samme måde, som han/hun ville have kunnet gøre det i en butik. Hvis disse betingelser ikke er opfyldt, kan STIHL nægte at acceptere den frivillige returnering.

11.4 Indtil udløbet af perioden for den lovbestemte fortrydelsesret gælder kun de lovbestemte betingelser, der er anført der. Den frivillige returret begrænser ikke dine lovbestemte garantirettigheder.

12. Mindreårige

STIHLs onlineshops produktsortiment henvender sig udelukkende til myndige personer (18 år eller derover).

13. Gældende lov

13.1 For alle retsforhold mellem STIHL og kunden gælder dansk ret med undtagelse af lovgivningen om internationale køb, den såkaldte FN-konvention om aftaler om internationale køb (CISG) af 11.04.1980.)

13.2 Ovenstående lovvalg begrænser ikke den ufravigelige beskyttelse af udenlandsk forbrugerlovgivning, som ville være gældende for kontraktforholdet med kunden uden et lovvalg.

14. Oplysninger om online tvistbilæggelse

14.1 Tvister, der opstår i forbindelse med anvendelsen af disse vilkår, behandles af en almindelig domstol.

Hvis du som forbruger ønsker at klage over dit køb, bedes du kontakte os via e-mail: info@stihl.dk.

Forbrugere kan også kontakte Mæglingsgruppen for Forbrugerklager og Forbrugerklagenævnet for at få prøvet sagen i det omfang, nævnet har kompetence til at prøve tvisten. Adressen på Mediationsteamet for Forbrugerklager er Toldboden 2, 8800 Viborg, og hjemmesideadressen er https://naevneneshus.dk. Det er en betingelse for at indgive en klage, at prisen på varen eller tjenesteydelsen er mellem 1.220 - 100.000 kr. (for tøj og sko er minimumsbeløbet 790 kr.).

14.2 EU-Kommissionen stiller også en internetplatform til rådighed for online-løsning af tvister (den såkaldte ODR-platform). Denne ODR-platform er beregnet til at fungere som et kontaktpunkt for udenretslig bilæggelse af tvister i forbindelse med kontraktlige forpligtelser, der udspringer af online salgskontrakter. Der er adgang til ODR-platformen via følgende link: https://ec.europa.eu/consumers/odr.

14.3 STIHLs e-mailadresse kan findes i kontaktoplysningerne. STIHL er dog hverken villig eller forpligtet til at afgøre tvister med forbrugere ved et voldgiftsnævn.

15. Særlige forhold Indgåelse af aftaler i elektronisk handel

15.1 STIHLs almindelige forretningsbetingelser for Stihl Online Shop kan tilgås og udskrives ved at klikke på linket »Forretningsbetingelser« (nederst på skærmbilledet i Online Shop) under hele bestillingsprocessen.

15.2 Kunden kan til enhver tid få et overblik over indkøbskurven, før han/hun går videre til bestillingsprocessen. Du kan klikke på indkøbskurvsymbolet for at gøre dette.

15.3 Oprettelsen af en STIHL-konto giver kunden mulighed for ikke at skulle genskabe bestillingsdata på kundesiden (f.eks. leveringsadresse, faktureringsadresse, betalingsdata) ved efterfølgende bestillinger. Derudover kan registrerede kunder se ordreoplysninger (f.eks. aktuelle bekræftede ordrer) på deres personlige STIHL-konto.

15.4 Kundens adresse- og leveringsdata skal indsendes som en del af ordreprocessen efter kontrol af indkøbskurven. Indtastningsfejl kan til enhver tid rettes af kunden.

15.5 Det er muligt at annullere bestillingsprocessen ved at lukke vinduet under hele bestillingsprocessen.

15.6 Ordren sendes kun videre til STIHL ved at trykke på knappen »Køb«.

15.7 Sammen med bekræftelsen af modtagelsen modtager kunden også et resumé af sin ordre med yderligere oplysninger, især kontraktbetingelserne. Kunden opfordres til at gemme eller udskrive disse oplysninger, da en sådan komplet samling af kontraktbetingelserne ikke opbevares af STIHL i denne form og derfor ikke længere er tilgængelig for kunden efterfølgende.

15.8 Kun det danske sprog er tilgængeligt for indgåelse af kontrakten.

16. Udførelsessted / jurisdiktion

16.1 Hvis kunden er erhvervsdrivende, er STIHLs hjemsted opfyldelsessted for alle forpligtelser, der udspringer af kontraktforholdet med STIHL.

16.2 Såfremt kunden er erhvervsdrivende eller ikke har almindeligt værneting i Danmark, er København værneting for alle tvister, der udspringer af eller i forbindelse med aftaleforholdet, i det omfang det er tilladt efter dansk ret.

17. Beskyttelse af personoplysninger

Ved behandling af kundernes personlige data, herunder kontraktdata (f.eks. ordre-, leverings-, faktura- og betalingsoplysninger), overholder STIHL de lovbestemte bestemmelser. Detaljer kan findes i databeskyttelseserklæringen, som kan tilgås under Data Privacy Notice.

[Slut på vilkår og betingelser]